Harry Potter Broom -->

niedziela, 9 marca 2014

[68] Wielki Gatsby


Miało być wczoraj, ale byłam w kinie na "Kamieniach na szaniec" i się nie wyrobiłam. Jednak to tylko dzień różnicy i wygląda na to, że wróci recenzja co sobotę.  : )

Tytuł: Wielki Gatsby

Autor: Francis Scott Fitzgerald

Wydawnictwo: Rebis

Liczba stron: 198


Przyznam, że do przeczytania tej książki zachęciły mnie pozytywne opinie dotyczące najnowszej ekranizacji. Postanowiłam jednak, że najpierw lepiej będzie przeczytać. Jak wrażenia?

Narratorem powieści jest Nick Carraway, makler giełdowy, którego dom stoi w sąsiedztwie rezydencji tajemniczego Jay’a Gatsby’ego. Czemu tajemniczego? Otóż bogaty Gatsby wciąż urządza w swym domu wspaniałe przyjęcia, ale nikt tak naprawdę nic o nim nie wie. Krąży wiele pogłosek, ale Nick Carraway raczej w nie nie wierzy.W końcu dane jest mu naprawdę dobrze poznać Gatsby’ego. Jego losy - od dzieciństwa, gdy był ubogim, ale ambitnym i inteligentnym chłopcem, poprzez błyskotliwą karierę wojskową, aż do bogacza w wielkiej rezydencji. A w tym wszystkim niemałą rolę odgrywa pewna kobieta…

Nie oczekujcie od tej powieści jakiejś trzymającej w napięciu akcji, bo srogo się zawiedziecie. To raczej opowieść, gawęda snuta przez narratora. Snuta w bardzo, bardzo dobry sposób. Nick jest bystrym obserwatorem, trafnie ocenia sytuację wokół siebie. Narracja jest płynna, opisy plastyczne, ale nigdy nie przydługawe czy nudzące. Klimat lat dwudziestych – o tak, to jest i to zdecydowanie na plus.

 Postacie są świetne, mimo, że książka ma zaledwie 200 stron. Chyba nikt nie będzie zdziwiony, jeśli powiem, że moją ogromną sympatię zdobył Gatsby? Tajemniczy, romantyczny, inteligentny, z dobrymi manierami i tragiczną trochę historią. Nie śmiejcie się, ale skojarzył mi się (tak, tak, rozszerzony polski zrobił mi coś z mózgiem) z naszym polskim Stanisławem Wokulskim z „Lalki”. Mają podobną historię. Tylko Gatsby jest bardziej tajemniczy, elegancki i taki jakiś w ogóle bardziej. Świetny.

Co do reszty to nie są jacyś wybitni, ale na pewno wypadają ponad przeciętnie. Stworzyć takie postaci w książce tak krótkiej  to naprawdę talent i klasa i to się autorowi chwali.

Prawie bym zapomniała o moim drugim ulubieńcu. Znaczy, już wspomniałam, że Nick Carraway to świetny obserwator, ale to także dobry człowiek, oddany przyjaciel i ogólnie ciekawa, mądra postać. Potrafi się odnaleźć niemal w każdej sytuacji.

Jedyne do czego można się przyczepić to to, że książka zdecydowanie powoli się rozkręca. Ale nie chcę czepiać się za bardzo, bo chyba w tym jej urok. Wciąga, ale dyskretnie, subtelnie, powoli. Majstersztyk.


„Wielki Gatsby” to zgrabnie opowiedziana historia o miłości typowo romantycznej – trwałej, wielkiej i nie do końca szczęśliwej. To także opowieść o samotności, o ludziach i tym jak potrafią być interesowni i egoistyczni. I o człowieku, który był wart wiele, ale niewielu o tym wiedziało. 


Cytat:
'Tak oto dążymy naprzód, kierując łodzie pod prąd, który nieustannie znosi nas w przeszłość."

Ocena: 9/10


Recenzja bierze udział w wyzwaniach:




10 komentarzy:

  1. Kiedy byłam na początku lutego czy tam na końcu stycznia w bibliotece, to "Gatsby" był wypożyczony więc zaniechałam swojej misji pt. "wypożyczę i przeczytam tą książkę, a później obejrzę film z Leosiem DiCaprio", ale na pewno będę się upominać o tę książkę, bo ostatnio mnie nachodzi ochota by sięgać po klasyki i po prostu... "inne" powieści. Poza tym - poważnie - jestem strasznie ciekawa filmu bo zbiera pozytywne recenzje :D [I lubię Leosia! - Nie, nie z "Titanica", tylko z "Incepcji, choć na statku też niesamowicie się prezentował ^^]
    Twoja dzisiejsza opinia tylko potwierdziła moje przypuszczenia o tym tytule. Zdecydowanie szykuje się coś bardzo porządnego. :)
    Pozdrawiam!
    Sherry

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja misja brzmiała tak samo, ale ja się skusiłam na promocję w Empiku i kupiłam. Teraz mam "Leosia" na okładce książki na półce xD Ja go już w Titanicu lubiłam, zawsze mnie rozczarowuje, że to on umiera, a Winslet żyje.. Serio. Niby się ten film widziało tyle razy, a człowiek zawsze ma nadzieję, że on przeżyje xD
      No i mogliby mu w końcu dać tego Oscara :D

      Usuń
    2. Dokładnie! Rany! Ja to zawsze tak mam, że krzyczę na telewizor czy tam komputer: "PRZECIEŻ ON SIĘ ZMIEŚCI NA TEJ CHOLERNEJ DESCE! NIECH TA ŁAJZA SIĘ PRZESUNIE!", a później i tak wielkie rozczarowanie... :( I powiem ci, że za każdym razem zakończenie mnie zaskakuje i szokuje - tak jakbym wcześniej filmu nie oglądała XD
      Co do Oscara to naprawdę w tym roku szczerze mu kibicowałam i trzymałam kciuki bo miał dobry rok! Nie rozumiem czemu to nie on go otrzymał! TO CHORE! :( Biedny Leoś. :(

      Usuń
    3. No to smutne. Tyle razy był nominowany a nagrody nie ma ;<
      A w ogóle ostatnio było w necie zdjęcie z gali rozdania nagród chyba w Cannes i tam DiCaprio trzymał parasol nad jakąś babką a ktoś skomentował: "Leo, znowu błąd z Titanica - zmieścicie się tam obydwoje" - PADŁAM :D

      Usuń
  2. Z reguły nie lubię jak akcja jest wolna średnio mnie ta książka przekonuje, ale może kiedyś :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie tak sobie myślę, że mogłabyś marudzić na wolną akcję :p

      Usuń
  3. jeszcze nie czytałam, ale to jedna z książek, które wg mnie wypada znać, więc planuje nadrobić braki :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zapraszam na moją stronkę.
    http://wachamy-ksiazki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Przyznam ,że książka mi się nie podobała , ale ekranizacją byłam pozytywnie zaskoczona .. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie się podobało i to, i to. Dwa cudeńka <3 Jeszcze muszę kiedyś obejrzeć starsze ekranizacje^^

      Usuń

Popularne posty

The Hunger Games 32x32 Logo